Sunday 30 July 2017

JENIS-JENIS & KESAN

Setakat ini, dadah boleh dikategorikan kepada beberape jenis seperti berikut :



1. Opiat & Opiat sintetik
Penagihan berlaku apabila pengguna menggunakan opiat dengan banyaknya pada satu masa atau menggunakan opiat sedikit demi sedikit dalam tempoh masa lama.Apabila ia ketagih,hidup pengguna berlegar di sekitar menghisap atau menyuntik dadah dan mencari wang untuk membeli dadah.Oleh kerana daya tahan penagih terhadap dadah meningkat dan dadah yang dibeli kerapkali rendah ketulinannya,jumlah yang perlu diambil kian meningkat hari demi hari.


2. Stimulan
Kesan serta-merta pengambilan bahan menyebabkan euforia, tidak mengantuk, tidak lapar ataupun letih tetapi lama-kelamaan menyebabkan kebergantungan yang berpanjangan yang mengganggu fungsi sosial di dalam masyarakat.


3. Ganja
Ganja mempunyai kesan buruk ke atas personaliti seseorang penagih.Ia merosakkan personaliti secara keseluruhan dan menyebakan seseorang itu mengasingkan diri daripada keluarga dan bergaul hanya di kalangan penagih ganja. Perubahan yang paling ketara pada penghisap ganja ialah sikap tidak peduli,kurang motivasi dan tidak mengambil berat masa hadapan mereka.


4. Halusinogen
Halusinogen dadah yang berupaya menjejaskan emosi dan membawa kesan psikologi yang negatif kepada seseorang individu yang mengambil dadah jenis tersebut


5. Depresen
Dadah depresan(penekan) merupakan sekumpulan dadah yang bertindak terhadap sistem otak sehingga membuatkan seseorang itu tidak sedarkan diri secara berlebihan.
.




No comments:

Post a Comment